Na jakie niedobory musi uważać osoba z chorobą Hashimoto?


Choroba Hashimoto jest przyczyną ponad 90% przypadków niedoczynności tarczycy, a sama niedoczynność gruczołu ciągnie za sobą szereg konsekwencji zdrowotnych, chociażby związanych z układem trawiennym, dzięki któremu jesteśmy w stanie przyswajać składniki pokarmowe. Problem w tym, że owe składniki są też potrzebne do prawidłowego funkcjonowania tarczycy i jeśli nie przypilnujemy ich podaży – tworzy nam się błędne koło.

Niedoczynność tarczycy wpływa na wiele z naszych funkcji: zdolności radzenia sobie ze stresem (neuroprzekaźniki), gorszą pracą narządów, w tym wątroby i nerek (które przecież neutralizują niebezpieczne dla nas związki), pracy jelit (a te wpływają też na odporność przez sekrecję sIgA), czy większą podatnością na infekcje, w tym układu pokarmowego.

Niedobory mikrolementów – kluczowych do utrzymania dobrego samopoczucia, witalności, są bardzo często obserwowane u osób z niedoczynnością tarczycy, a tym bardziej mogą być spotęgowane, jeśli dojdzie do infekcji dróg pokarmowych (h.pylori, yersinia itd.), stosując niektóre medykamenty (np. metformina stosowana w zaburzeniach metabolicznych – również często współistniejących przy niedoczynności tarczycy), mając SIBO, nietolerancje pokarmowe czy np. w wyniku niskiej świadomości żywieniowej i spożywania mało-odżywczych produktów, czy też stosując nieprawidłowo zaprojektowaną dietę ukierunkowaną na redukcją tkanki tłuszczowej.  Dodatkowo możemy mieć dyspepsję, która zaburza proces trawienia – niesamowicie istotny dla nas pod kątem pozyskania składników odżywczych.

Niedobory pokarmowe mogą narobić sporych szkód w organizmie, pogłębiając niedoczynność tarczycy… ale ich wyrównanie może przynieść odwrotne skutki, sprawiając że osoba z hipotyroidyzmem poczuje się znacznie lepiej.

Najczęściej występujące niedobory w niedoczynności tarczycy, wywołanej najczęściej chorobą Hashimoto, to:
 
SELEN
Niedobór selenu jest jednym z „triggerów” do odpalenia genetycznych uwarunkowań choroby Hashimoto. Szczególnie narażone są na ten niedobór osoby stosujące diety deficytowe w zboża, a także spożywające je w formie wysoce-oczyszczonej. Poza tym osoby z IBS czy celiakią też zazwyczaj unikają zbóż, a to zwiększa ryzyko niedoboru tego pierwiastka.
Selen ma dobroczynny wpływ w przypadku osób z chorobą Hashimoto – dawka ok 200 mcg na dobę może stosunkowo prędko zredukować nawet o połowę ilość przeciwciał anty-TPO. Co więcej, większość osób z Hashimoto, które stosują dodatkowe dawki selenu odczuwa wyraźną poprawę witalności.
Jakie inne korzyści wynikają z podaży selenu – między innymi konwersja hormonu tarczycy fT4 do wysoce aktywnej formy fT3.
Dawkowanie: 200 mcg na dobę (400 mcg jeśli stosujemy „nasycanie”). Od 3 miesięcy do 2 lat.
Rekomendowana forma: selenometionina
Źródła pokarmowe: pszenica, żyto, owies, orzechy brazylijskie, tuńczyk, indyk, jaja

CYNK
Cynk jak katalizatorem wielu procesów w organizmie i poza tym, tym że wspiera zdrowie mózgu (pamięć; depresja), funkcje odpornościowe, naprawę tkanek, równowagę hormonów płciowych, płodność, to dla naszej tarczycy jest on ważny głównie z tego tytułu, że za jego pośrednictwem odbywa się konwersja fT4 do fT3. To obok selenu najważniejszy mikroelement dla tego procesu.
Objawami niedoboru selenu mogą być białe plamki na paznokciach, spadek odporności (np. nawracająca opryszczka), trudności z gojeniem się ran. Dobrym markerem dla cynku jest fosfataza zasadowa (ALP), której poziom powinien wynosić więcej niż 70 IU/L – jeżeli jest niższy, możemy podejrzewać niedobór cynku.
Cynk jest też niezbędny do formowania TSH, więc jeśli dana osoba produkuje przez długi czas duże ilości TSH – jest narażona szczególnie na niedobór tego pierwiastka.
Dawkowanie: do 30 mg (wyższe niż 40 mg mogą powodować niedobory miedzi)
Polecane formy: diglycynian, lub pikolinian.
Źródła pokarmowe: orzechy nerkowca, jaja, owoce morza, wątroba, sezam, pestki dyni, chia, wołowina, soja, biała fasola.

MAGNEZ
Niesamowicie istotny pierwiastek dla naszych organizmów: uczestniczy prawie w każdym procesie biochemicznym. Jego niedobór prowadzi do arytmii, skurczów, osteoporozy, zaburzeń metabolicznych, spadku odporności, spadku produkcji energii, migreny, bezsenności, bolesnych menstruacji, stanów lękowych, bólu stawów, czy wysokiej drażliwości.
Dlaczego magnez jest tak ważny dla tarczycy: badania wykazały, że dodatkowa suplementacja poprawia jednorodność miąższu tarczycy u osób z obniżoną echogenicznością.
Dawkowanie: ciężko oszacować prawidłową dawkę suplementu, bo ta waha się indywidualnie, ale zazwyczaj zawiera się w przedziale 150-500 mg jonów magnezu.
Polecane formy: treonian (dodatkowo korzyści nootropowe), taurynian (układ kardiologiczny dodatkowo na tym zyska, diglycynian (zmniejsza zmęczenie w ciągu dnia), cytrynian magnezu (tani i szybko uzupełnia magnez).
Źródła pokarmowe: Migdały, woda mineralna, pestki dyni, awokado, nasiona, kiełki,

D3
Syntezowana dzięki działaniu promieni UVB, ale w naszej strefie geograficznej niewiele tych fal o odpowiedniej dla D3 częstotliwości dociera do nas – tak naprawdę to tylko przez kilka miesięcy w cieplejszej porze roku i tylko w wąskim zakresie godzin – właśnie z tego powodu powinna być przyjmowana jako suplement stale, lub też pozyskiwana drogą naświetlania specjalną lampą UVB.
Celujemy w poziom D3 we krwi, w formie jej metabolitu 25(OH)D3 na poziomie 30 ng/ml i więcej. W Przypadku osób z chorobą Hashimoto, istnieją pewne przesłanki że stężenia powyżej 60 ng/ml dają więcej korzyści niż poziom rzędu 30-50 ng/ml.
Dawkowanie: dobrane indywidualnie na podstawie pomiaru krwi 25(OH)D3.
Tip: jeśli suplementacja D3 nie podnosi jej stężenia we krwi, być może borykasz się, że spadkiem zagęszczenie receptora VDR, co może być następstwem nieprawidłowej mikorobioty jelit. Możesz to przeskoczyć, stosując krople z D3 pod język (wchłanianie przez ślinianki).

WITAMINA B12 (kobalamina)
Bardzo ważna w kontekście tworzenia czerwonych krwinek i sprawności układu nerwowego. W przypadku jej niedoboru, może rosnąć poziom żelaza oraz kwasu foliowego, które będą niewykorzystane przez brakujące ogniwo. W przypadku niedoboru – prawdopodobnie dojdzie do anemii makrocytarnej, która objawia się niskimi RBC, HGB, ale też wysokimi MCV, MCH i czasami MCHC. Również możemy spodziewać się wysokiej homocysteiny.
Naszą uwagę powinny zwrócić wyniki z krwi na poziomie niższym, niż 700 pg/mL.
Szczególnie na ten niedobór narażeni są weganie – ci powinni stosować suplement diety, lub zwrócić uwagę na żywność fortyfikowaną.
Dawkowanie: dobrane indywidualnie, zazwyczaj od 100 mcg wzwyż.
Źródła pokarmowe: jaja, mleko, mięso, ryby, produkty fortyfikowane (mleka roślinne, płatki zbożowe)

WITAMINA B1 (tiamina)
Jest niezbędna do prawidłowego procesowania węglowodanów do energii. Poza tym, pomaga w trawieniu tłuszczy i białek. W kontekście trawienia białek, jest też ważna z tego powodu, że uczestniczy w wytwarzaniu kwasu solnego w żołądku – a ten problem dotyczy dużej ilości osób z Hashimoto.
Co istotne, jeśli borykasz się z niskim ciśnieniem krwi, duże szanse, że jest to spowodowane niedoborem tiaminy, bowiem jej deficyt skutkuje spowolnieniem akcji serca.
Objawy niedoboru tiaminy: IBS, zmęczenie, niskie ciśnienie krwi, dyspepsja, ociężałość umysłowa, zaburzenia metaboliczne.
Dawkowanie: łącznie 600 mg na dzień, najlepiej do posiłków.
Polecane formy: sulbutiamina (+ działanie nootropowe), benfotiamina, tiamina HCL
Źródła pokarmowe: fortyfikowana żywność (zboża), mięso, mleko, jaja, ziemniak, owies, kalafior, siemię lniane
Tip: tiaminy świetnie też zapobiega kacowi, ponieważ uczestniczy w rozkładzie aldehydu octowego –  kacogennemu metabolitu alkoholu.

ŻELAZO
Jego niedobór bardzo często podyktowany jest zaburzeniami trawienia, czy infekcjami układu pokarmowego. Doprowadza do anemii mikrocytarnej (niskie RBC, HGB, MCV, MCH), a tym samym do znacznego spadku witalności, również wypadania włosów.
Jego rezerwuarem w organizmie jest ferrytyna. Jej wartość w oficjalnych normach zawiera się w widełkach 12-150 ng/mL, ale normy funkcjonalne sugerują, aby wartość wynosiła więcej niż 40 ng/mL.
Poza tym, że poziom żelaza/ferrytyny podnosi sami pierwiastek – żelazo – to również znakomicie sprawdza się laktoferyna, która w dodatku jest bezpieczna i wskazana w infekcjach układu pokarmowego, gdzie standardowe żelazo może te infekcje zaostrzać. Żelazo jest też niezbędne do pracy tarczycy.
Polecane produkty: chelat żelaza, laktoferyna
Dawkowanie: żelazo w przeliczeniu na jony 25-30 mg/d, laktoferyna 200-500 mcg/d.
Źródła pokarmowe: czerwone mięso, fasola, mleko, jaja, żywność fortyfikowana, soja.

PODSUMOWANIE
Niedoczynność tarczycy podyktowana chorobą Hashimoto pociąga ze sobą szereg dysfunkcji, które prowadzą do niedoborów składników pokarmowych. Co gorsza, efekt ten jest spotęgowany przez zwiększone wykorzystanie w stanie chorobowym wielu z tych składników. To wszystko stanowi powód, aby osoba z Hashimoto/ niedoczynnością tarczycy kontrolowała poziomy tych kluczowych składników pokarmowych – z badań krwi oraz obserwacji symptomów. Utrzymanie prawidłowego poziomu tych mikroelementów wielce prawdopodobne, że poprawi znacząco samopoczucie takiej osoby, wpływając dodatnio na jakość życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *