PQQ – bardzo wyjątkowy antyoksydant

PQQ, czyli pirolochinolinochinon (ang. Pyrroloquinoline quinone ) jest związkiem polifenolowym o bardzo wysokim – jak na składnik pokarmowy – potencjale REDOX, który tożsamy jest z potencjałem antyoksydacyjnym. W naturze występuje m. in. w bakteriach spełniając w nich rolę kofaktora enzymatycznego, jednakże w organizmach ludzkich spełnia on inną rolę.

Naturalnie występuje w takich produktach, jak natto, kiwi, zielona papryka, pietruszka, tofu, szpinak, zielone ziarna soi czy mleku człowieka, jednak koncentracja jest zbyt niska w tych produktach (mleko matki ma najwyższą zawartość, 140-180 ng/ml [1], gdzie w produktach spożywczych sięga do 61 ng/g [2]), aby móc wywołać takie same korzyści, jak dawki stosowane w pracach naukowych, często rzędu 20 mg na dzień.

Z racji iż PQQ posiada wysokie powinowactwo do aminokwasów, nie wiemy, czy po związaniu z aminokwasami zachowuje wartość biologiczną, jak formy niezwiązane [3].
Jest związkiem łatwo rozpuszczalnym w płynach i termostabilnym [4].

WŁAŚCIWOŚCI:

– Posiada bardzo wysoki potencjał REDOX, rzędu 20 000 [5] i właśnie tyle cykli utleniania/redukowania może przejść, zanim ulegnie degradacji. Dla porównania, potencjał REDOX witaminy C wynosi 4. PQQ przechodząc do formy zredukowanej przybiera postać PQQH2, gdzie następnie zostaje przywrócone do wyjściowej formy za sprawą oddziaływania glutationu [6].

– Prawdopodobnie wpływa na proces wzrastania u młodych, z racji iż w badaniach na gryzoniach całkowita eliminacja PQQ z organizmów powodowała zahamowanie wzrastania [7, 8].

– Jego wyjątkowość na tle innych antyoksydantów polega na wysokiej stabilności względem samoutleniania, jak ma to np. miejsce w przypadku katechin [9].

– Wysoka stabilność PQQ wynika najprawdopodobniej z tego, iż potencjał antyoksydacyjny wykazuje przez aktywację białek komórkowych zaangażowanych w procesy oksydacyjne, nie pełniąc przy tym roli koenzymu [10, 11].

– Z badań na szczurach wiemy, że niedobór zaburza funkcje genetyczne [12]

– Redukuje marker stanów zapalnych, jakim jest białko C-reaktywne, u ludzi o 45% przez 3 tygodnie trwającej suplementacji [13]

– Bardzo dobrze przyswaja się drogą pokarmową [14]

– Osoby pomiędzy 31 a 45 rokiem życia, które wzięły udział w badaniu [15] – zgłaszające zaburzenia snu i zwiększone zmęczenie odczuły poprawę w wymienionych aspektach po 8 tygodniach suplementacji dawką 20 mg na dobę.

– Zmniejsza dolegliwości bólowe oraz reguluje apetyt [15].

– Normalizuje zaburzenia układu odpornościowego – w badaniu, którego uczestnicy mieli obniżony poziom Interleukiny-6 stwierdzono jej normalizację po 4 tygodniach stosowania PQQ [13].

– Może redukować zaburzenia związane z sygnalizacją receptorów NMDA glutaminianu, jak drgawki [16] (działanie anty-epileptyczne).

– Badania na szczurach wykazały działanie ochronne w stosunku do uszkodzeń mózgu, gdzie najwyższa stosowana dawka (10 mg/kg) była w stanie całkowicie zahamować powstawanie uszkodzeń struktur mózgu [17].

– Poprawia funkcje kognitywne [18], ale tylko w przypadku ich osłabienia.

– Może oddziaływać kardioprotekcyjnie [19].

– Wykazuje potencjał ochronny w stosunku do arteriosklerozy [13, 20, 21]

– Wpływa korzystnie na sygnalizację insuliny [22] hamując formowanie związków negatywnie oddziałujących na jej sygnalizację.

– W pewnym stopniu redukuje skutki promieniowania gamma [23]

– Nie wykazuje genotoksyczności [24], a badania na ludziach trwające do 12 tygodni nie wykazały skutków ubocznych.

Ref

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10222004/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7733865/
  3. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003269799940393
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14257587/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20083898/
  6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21309575/
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16424117/
  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12563022/
  9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19803551/
  10. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19108686/
  11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10736320/
  12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20491655/
  13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24231099/
  14. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1850522/
  15. http://functionalfoodscenter.net/files/56592277.pdf
  16. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10704515/
  17. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22040225/
  18. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26782228/
  19. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16891289/
  20. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17022649/
  21. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18293141/
  22. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22824864/
  23. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22272111/
  24. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23891671/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *